Moet ik mijn kind aanmelden?

Ja, als je je kind wil inschrijven in de vrije basisschool De Wegwijzer Boortmeerbeek, gemeentelijke basisschool Boortmeerbeek, vrije basisschool Kringeling Hever, vrije basisschool De Bosuiltjes Schiplaken. 

Kan ik mijn kind voor verschillende scholen aanmelden?

Jazeker, je kan voor alle scholen die deelnemen aanmelden. Je bent echter niet verplicht om voor meerdere scholen aan te melden.

Geef ik een rangorde aan de scholen die ik verkies?

Zet de scholen in volgorde van je voorkeur. Het systeem tracht je een plaats toe te kennen in de school met je grootste voorkeur. Wanneer je een plaats toegewezen krijgt, betekent dit dat je geen recht meer hebt op een plaats in een school die lager gerangschikt staat. Wanneer je een bericht van niet-gunstige rangschikking hebt ontvangen voor een hoger geplaatste school, blijft je kind op de wachtlijst staan. Als er in die school plaats vrij komt, dan kan het zijn dat je je kind toch nog in die school kan inschrijven. De school neemt daarvoor contact met je op.

Is het tijdstip waarop ik mijn kind aanmeld van belang?

Neen. Het tijdstip waarop je je kind aanmeldt, is niet van belang om de rangschikking te bepalen. Je kan dus zonder tijdsdruk de volledige aanmeldingsperiode benutten om je kind aan te melden.

Welke gegevens heb ik nodig om mijn kind aan te melden?

Je hebt het rijksregister van je kind nodig om het aan te melden. Het rijksregisternummer start met de geboortedatum van je kind en kan je terugvinden op een kids ID (achteraan), op een klevertje van de mutualiteit van je kind of in het boekje van kind en gezin. Je kan ook terecht op het gemeentehuis van je woonplaats voor een bewijs van gezinssamenstelling en vraag of men het rijksregisternummer van je kind erop kan vermelden. Indien je niet over een rijksregisternummer beschikt, neem dan contact op met de beheerder van het aanmeldingssysteem via aanmelden.school@boortmeerbeek.be.

Kan mijn kind toegewezen worden aan een school die ik niet heb gekozen?

Neen, je kind kan enkel toegewezen worden aan één van de scholen waarvoor je hebt aangemeld.

Hoeveel vrije plaatsen zijn er?

Het aantal vrije plaatsen vind je terug op de website van de gemeente.

Hoe worden de vrije plaatsen verdeeld?

Een plaats wordt toegewezen als volgt:

  1. schoolkeuze

  2. afstand in vogelvlucht van het adres waar het kind is ingeschreven in het rijksregister (domicilieadres) tot het officiële adres van de school.

  3. lottrekking (bij gelijke afstand)

De software wijst plaatsen toe op basis van voorkeur en afstand in vogelvlucht van het domicilieadres tot de school. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

  • Per school wordt een lijst opgesteld van alle kinderen die deze school als 1ste keuze opgaven. Deze lijsten worden gerangschikt op basis van afstand.

  • Als het systeem je kind een plaats kan toekennen in een bepaalde school, dan verwijdert het de naam van je kind uit alle lijsten van scholen met een lagere voorkeur. Voor de school waarvoor je een plaats kan worden toegewezen, ontvang je een ‘ticket voor inschrijving in de school”.

  • Het systeem bewaart de naam van je kind in de lijsten van scholen met een hogere voorkeur. Voor deze scholen zal je een bericht van niet gunstige rangschikking ontvangen, maar je blijft op de wachtlijst van deze school staan.

Hoe wordt de afstand berekend?

De afstand wordt berekend via GeoPunt en bij ex-aequo verfijnd met behulp van OpenStreetMap. We maken gebruik van de optie ‘vogelvlucht’ binnen GeoPunt om de afstand te bepalen tussen de coördinaten van het domicilieadres van je kind  tot het officiële adres van de school. De correcte inschatting van het adres (coördinaten) wordt door de beheerders gecontroleerd. Bij betwisting oordeelt de ombudsdienst inschrijvingen.

Welk adres geef ik op?

Het domicilie-adres van je kind.

Op het ogenblik van de aanmelding wordt een koppeling gemaakt tussen het rijksregisternummer van je kind en het opgegeven adres.

Je kind moet aangemeld worden op het adres waarop het gedomicilieerd is volgens het rijksregister. Hierop zal controle uitgevoerd worden bij de inschrijving.

Hoe wijzig ik mijn gegevens in het aanmeldingssysteem?

Neem contact op met de de school van je eerste keuze vóór de afsluit van de aanmeldingsperiode.  Ze helpen je graag verder.

Wat is een ticket voor inschrijving?

Op je “ticket voor inschrijving” staat vermeld in welke school je zal kunnen inschrijven tijdens de inschrijvingsperiode. Met het ticket ben je zeker van een plaats voor je kind in de betrokken school. Indien je je kind echter niet inschrijft tijdens de inschrijvingsperiode, vervalt je ticket of reservatie voor de school. Het is dus zeker aan te raden tijdig in te gaan op het verzoek van de school tot het maken van de afspraak voor de inschrijving.

Wat is een bericht van niet-gunstige rangschikking?

Dit betekent dat er voor je kind voor die school op dat ogenblik geen plaats is. Je staat wel op de wachtlijst van die school.

Wat als ik vind dat mijn weigering onterecht was?

Je kan terecht bij de ombudsdienst inschrijvingen via het email aanmelden.school@boortmeerbeek.be. De voorzitter zal je klacht voorleggen aan de ombudsdienst inschrijvingen. Indien je nog steeds vindt dat je weigering onterecht was, dan kan je je wenden tot de Commissie Leerlingenrechten. De nodige informatie over de Commissie Leerlingenrechten vind je op de website http://www.agodi.be/commissie-inzake-leerlingenrechten.

Wat als ik geen computer of internet heb?

Neem dan contact op met de school van je eerste keuze. Zij zullen je zeker verder helpen

Hoe is de ombudsdienst inschrijvingen samengesteld?

De ombudsdienst inschrijvingen wordt samengesteld uit:

  • een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging

  • een vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat

Wat zijn de taken van de ombudsdienst inschrijvingen?

  • klachten of vaststellingen over  technische fouten of  zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing.

  • vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie

  • oordelen bij betwisting over de correcte inschatting van het adres (coördinaten)

  • Voor eerstelijnshulp kunnen jullie ouders steeds eerst terecht bij de school van jouw voorkeur. Indien zij oordelen dat de vraag/klacht materie is voor de ombudsdienst inschrijvingen leggen zij dit aan hen voor

  • de ombudsdienst inschrijvingen kan ouders doorverwijzen naar de Commissie inzake Leerlingenrechten.

  • de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure


Kleuters worden ingeschreven per geboortejaar (in tegenstelling tot het lager onderwijs: hier wordt ingeschreven per leerjaar). Wat moet ik doen in het geval mijn kleuter een jaar blijft zitten/een jaar overslaat?

Neem contact op met de beheerder via aanmelden.school@boortmeerbeek.be.

Hoe zit het met mijn privacy?

Zie privacytekst.